Ahad, 24 April 2011

~santai~

Bahagia............itulah impian semua yang bergelar manusia . Saya pun ingin bahagia ^_^.
Namun.....sejauh mana kebahagiaan yang mampu kita kecapi ?

oK lah , kebahagiaan yang sebenar ialah kebahagiaan yang kita sandarkan kepada Al-Quran dan As-sunnah. Macam mana tu ?

Sebenarnya , apabila kita beramal dengan al-quran dan as-sunnah , kita sebenarnya memanfaatkan ramuan yang telah Allah ciptakan untuk kita hidup bahagia. Pengamalan pula bermaksud kita mendalami isi al-quran dan memahami nya seterusnya tanamkan ke dalam lubuk hati yang paling dalam . Apabila adanya perkara ini yang telah kita lakukan , maka , segala tindak tanduk akan berteraskan hati yang telah lama disirami mukjizat Allah , maka kebahagian pasti akan dikecapi kerana segalanya mengikut aturan Allah tanpa menyalahinya langsung .

Nah , inilah yang dikatakan bahgai yang sebenar apabila kita menjalankan syariat yang telah ditetapkan oleh pencipta kita .

Iangatlah , jiwa kita di dalam genggamanNya . Namun , sekiranya , jiwa kita masih dalam genggaman unsur lain yang kita rasakan bahagia dengannya , maka kita sebenarnya tidak merasakan kebahagiaan , masih tidak percaya ?

Cuba kita lihat , penyelesaian masalah oleh mereka yang begitu akrab mencintai Allah , bermesej dengan Allah dan online denganNya di setiap ketika , adakah dia akan kecewa atau dihimpit rasa sengsara ? tidak sama kali kan ? Kerana hatinya sentiasa bertaut dengan penciptannya , yang sentiasa tidak membiarkan hambaNya itu bersendirian malah akan terus memberikan rahmatNya , agungnya Allah !

Tetapi bagaimana pula mereka yang tidak langsung Allah di hatinya ? Bahagia ? Ohh...don't ever say so ok ? He or she would never find the true love . Lagu-lagu sebagai penghibur ? Lagu nasyid? ohhh..........bebudak sekarang layan nasyid ker ? Never !! Apa yang dilayannya , lagu korea , hindustan , segala macam lagi lah .

Pengalaman saya sendiri . Di kala , terlalu dikelilingi rakan-rakan yang begitu gemar mendengar lagu korea , saya pun pernah terjebak dengan 'gejala ' gilakan lagu korea . Memang diakui , ada suatu perasaan yang tidak dirasakan enak. Mula-mula saya tidak pasti apa sebenarnya , tetapi setelah diselidiki balik , tanya tok-tok guru , tengok ceramah-ceramah , rupa-rupanya , lagu korea atau apa sahaja lagu yang tidak ada unsur islam , sebenarnya akan mengeruhkan molekul air dalam badan kita , dah la air menaungi badan kita sebanyak 72 % , banyak tu . Sejak dari itu , saya insaf dan terus bertaubat dan tidak mahu lagi terjebak dengannya.

Nak dengar lagu pun dah Allah tetapkan caranya ,

1.lirik tiada unsur haram
2.muziknya tidak menaikkan syahwat
3.tidak membazir
4.cara penyampaian =keadaannya tidak terlalu mengghairahkan
5.tidak bercampur lelaki dan perempuan penarinya.

Apa yang penting , kita perlukan kebahagiaan kerana itu adalah keperluan bukan kehendak yer^_^.

Selalulah letakkan Allah sebagai satu keutamaan

Setakat itu saja dulu , diri terasa letih pulak ya , mohon undur diri dulu , wasalam *_*

Tiada ulasan:

Catat Ulasan