Rabu, 17 Mac 2010

Wanita solehah idaman lelaki

“Faris, macam mana ciri-ciri isteri idaman enta ya?”
Sedikit terkejut ana diutarakan soalan begitu oleh seorang sahabat sebelum masuk ke dewan kuliah dua hari lepas. Sejujurnya, ana jawab
“Maaf, ana tak fikir pun lagi. Ana tak sempat. Ada banyak lagi perkara yang lebih aula’ untuk ana fikirkan.”
Malam tersebut sebelum tidur, ana merenung sejenak kehidupan ana. Didorong pula dengan peristiwa ana terpaksa menghantar seluar yang koyak ke kedai kerana tiada masa untuk menjahit sedang seluar itu ana nak guna keesokan harinya. Padahal seluar tu koyak sikit je. Kebetulan, hari tersebut terlalu padat. Hehe, kelakar betul.
Kehidupan ana sejak zaman sekolah sehingga sekarang tidak pernah sunyi daripada aktiviti-aktiviti dakwah, persatuan dan kepimpinan. Ini semua dilakukan hanya semata-mata untuk mendapat mardhatillah. Justeru, ana berdoa agar tidak akan pernah futur daripada perjuangan ini. Walaupun ia bukanlah jalan yang dihampar dengan karpet merah, namun inilah nikmat sebenar menjadi seorang Islam sekiranya kita yakin dengan janji Allah dalam surah Muhammad, ayat ke-7:
“Jika kamu membantu agama Allah, nescaya Allah akan membantumu dan meneguhkan kedudukanmu.”
Jadi, pada pandangan ana, nikah adalah salah satu wasilah bagi kita umat Islam menjaga kemaslahatan dakwah dan terus maju di masa hadapan. Bukan semata-mata untuk memenuhi tuntutan nafsu syahwat mahupun mancari harta kekayaan. Hal ini memerlukan si isteri (lebih-lebih lagi si suami) mempunyai fikrah perjuangan Islam yang jelas. Bijak mengendalikan urusan rumah tangga serta mendidik anak-anak sehingga melahirkan kader-kader perjuangan Islam yang terus-menerus memastikan Islam terus ditegakkan di bumi Allah ini. Sentiasa memberi sokongan dan menggalakkan suaminya keluar berjuang. Begitulah secara umumnya ciri-ciri isteri idaman ana dan ramai lagi muslimin di luar sana.
“Dan hendaklah takut kepada Allah orang-orang yang seandainya meninggalkan dibelakang mereka anak-anak yang lemah, yang mereka khawatir terhadap (kesejahteraan) mereka. Oleh sebab itu hendaklah mereka bertakwa kepada Allah dan hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang benar.” (An-Nisa’: 9)
"Empat jenis, siapa yang diberi akan keempat - empat jenis ini beerti dia telah memperolehi sebaik - baik dunia dan akhirat. Iaitu hati yang selalu bersyukur, lidah yang sentiasa berzikir, jiwa yang selalu sabar dengan cubaan dan isteri yang tidak melakukan dosa dan menzalimi suaminya." (Hadis Riwayat At-Tabrani)
Hijab
Mungkin satu kata kunci yang ana mahu tekankan dalam memilih isteri yang baik iaitu HIJAB.
‘Hijab’ berasal daripada perkataan ‘Hajaba’ yang bermaksud ‘dinding’. Dalam erti kata lain, perselindungan wanita Islam daripada lelaki ajnabi. Hijab mempunyai makna yang luas dan tidak terhad hanya kepada pemakaian tudung semata-mata.
Menutup Aurat
Bagi Muslim, menutup aurat adalah perintah agama yang wajib dilaksanakan. Orang yang menggunakan ayat Allah dalam permulaan ayat 256 Surah Al Baqarah yang bermaksud “Tiada paksaan dalam agama…” sebagai sandaran tidak boleh menguatkuasakan perintah bertudung telah melakukan kebatilan dalam agama. Memang benar tiada paksaan dalam menganut agama Islam. Namun, setelah yakin Islam adalah ajaran hidup yang benar, semua umat Islam tidak terkecuali daripada menjalankan peritah Allah secara keseluruhannya.
“Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh ia musuh yang nyata bagi kamu.” (Al-Baqarah: 208)
Peri hal kewajiban menutup aurat telah dijelaskan secara terperinci oleh Allah dalam surah An Nur ayat 31 bermaksud:
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka; …”

Golongan Islam Liberal menghujah bahawa kalimat khumur sebagai sekeping kain untuk menutup dada (maka cukup dengan memakai selendang di dada tanpa perlu menutup rambut) sedangkan tafsiran jumhur ulama adalah melabuhkan tudung yang sedia dipakai itu menutup rambut dan menutup belahan dada.
Gaya Suara dan Pertuturan
Ia hendaklah tidak dalam gaya atau mempunyai unsur yang boleh menarik perhatian lelaki secara sengaja atau tidak sengaja, seperti gaya pertuturan yang dimanja-manja atau penggunaan perkataan yang memberahikan. Firman Allah taala yang bermaksud:
"Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian itu boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk terhadap kamu) dan berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan). " (Al-Ahzab: 32)
Gaya Berjalan
“... dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka.” (An-Nur: 31)
Ayat ini mengharamkan wanita memakai pergelangan kaki yang berloceng sehingga apabila ia berjalan loceng itu berbunyi dan menarik perhatian seorang lelaki kerana ayat ini diturunkan merujuk kepada perbuatan wanita jahiliah yang sedemikian. Berdasarkan ayat ini juga, wanita dilarang memakai pergelangan tangan yang mengeluarkan bunyi loceng yang menarik perhatian dan larangan wanita dari melenggok-lenggokkan tubuh badannya sehingga menarik perhatian lelaki. Lantaran kurang kefahaman, amalan memakai alat perhiasan berloceng ini didapati juga di kalangan wanita yang memakai hijab pakaian.
Berkhalwat
Berkhalwat bermaksud berdua-duaan di tempat yang terasing dengan lelaki yang bukan mahram. Larangan ini wujud dalam hadis Rasulullah saw yang bermaksud:
"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat maka janganlah berkhalwat dengan seorang wanita tanpa bersamanya mahram kerana yang ketiga dari mereka adalah syaitan." (Riwayat Ahmad)
Bersentuh kulit
Termasuk dalam hijab wanita ialah menjaga aspek ini kerana hadis berikut yang bermaksud:
"Andaikata kepala salah seorang dari kamu dicucuk dengan jarum besi, maka itu lebih baik baginya dari menyentuh wanita yang tidak halal baginya." (Riwayat At-Tabrani & Al-Baihaqi)
Ini adalah pandangan yang lebih kuat yang menjadi pegangan majoriti ulama kecuali mazhab Maliki. Ini juga aspek hijab yang masih diabaikan oleh kebanyakan wanita.
Tunduk pandangan
Bagi memenuhi tuntutan hijab, Islam juga memerintahkan wanita menundukkan pandangannya dari melihat lelaki. Ini berdasarkan firman Allah taala yang bermaksud:
“Dan katakanlah kepada wanita-wanita mukminah agar mereka menundukkan pandangan mereka.” (Surah An-Nur: 31)
Menunduk pandangan bukan hanya perintah ke atas orang lelaki dari melihat wanita. Walaupun seorang lelaki berpakaian menutup aurat, namun ia tidak bermakna boleh seorang wanita melihatnya tanpa tujuan yang dibenarkan begitu juga lelaki.
Bersolek dan menghias diri
Hijab juga meliputi aspek bersolek dan menghias diri. Ini berdasarkan firman Allah taala yang bermaksud:
“... dan janganlah kamu mendedahkan diri (bersolek) seperti cara orang Jahiliah zaman dahulu ...” (Surah Al-Ahzab: 33)
Bersolek ini meliputi solekan pada pakaian dan tubuh. Islam membenarkan solekan dan hiasan bagi wanita di hadapan mahram atau untuk melayan suami.
Di sini juga kita dapati sesetengah wanita yang berhijab pakaian tetapi tubuhnya, terutama wajah, dihiasi dengan pelbagai solekan yang menarik perhatian lelaki.
Kita sedar bahawa aurat wanita itu begitu mahal, maka para wanita pun harus sedar dan lebih menjaga kesucian auratnya. Sebab, lelaki mana pun pasti menginginkan pendamping hidup yang suci lahir dan batinnya. Suci ertinya adalah wanita itu tidak pernah membuka hijabnya pada siapapun apalagi sampai bersentuhan dengan orang yang bukan mahramnya. Sungguh wanita-wanita sebegini yang berlindung di bawah tarbiyah Allah pasti memberi ketenangan kepada bakal zaujnya. Maka berdoalah wahai kaum Adam.
"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa” (Al-Furqan: 74)
Dari Abu Umamah, dari Rasulullah S.A.W, beliau bersabda, “Tidak ada yang bisa diambil manfaatnya oleh seorang mukmin yang lebih baik baginya sesudah takwa kepada Allah selain dari isteri yang solehah. Jika orang mukmin itu memerintahnya, maka dia mentaatinya, jika orang mukmin itu memandangnya, maka dia membuatnya senang, jika orang mukmin itu memberinya pembagian, maka dia menerimanya dengan baik, dan jika orang mukmin itu tak ada disampingnya,maka ia akan menjaga diri dan hartanya.” (Riwayat Ibnu Majah)

1 ulasan: